MENU
Mercedes-Benz 190 SL W121 1959

Mercedes-Benz 190 SL W121

190SL

De Mercedes-Benz 190 SL is een stijlvolle klassieker. De auto is recent volledig gerestaureerd en verkeerd in een goede staat. Matching numbers. Sinds de restauratie is er niet meer gereden met de auto.

Alle specificaties

Belangrijkste kenmerken

Model: 190 SL

Uitvoering: W121

Bouwjaar: 1959

Kilometerstand: 76.369 km

Vermogen: 77 kW / 103PK

Koppel: 142 Nm

Carrosserie: Cabriolet

Transmissie: Handgeschakeld

Brandstof: Benzine

BTW/Marge: Marge

DBS Automotive prijs

Totaalprijs: € 119.950,-

Kosten rijklaar maken in overleg.

Stel uw vraag

Vraag offerte aan
Lease aanvraag

Opties & accessoires

Model: 190 SL

Uitvoering: W121

Bouwjaar: 1959

Kilometerstand: 76.369 km

Vermogen: 77 kW / 103PK

Koppel: 142 Nm

Carrosserie: Cabriolet

Transmissie: Handgeschakeld

Brandstof: Benzine

Verbruik gecomb.: 8 km/l

Motorinhoud: 1897 cc

Versnellingen: 4

Topsnelheid: 173 km/h

Massa: 1164 kg

Aandrijving: Achterwiel

Brandstoftank: 65 liter

Bereik: 520 km

Interieur

Aantal personen: 2

Kleur interieur: Rood

Bekleding: Leder

Dak: Wegklapb.

Raambed.: Handmatig

Exterieur

Kleur exterieur: Wit

Aanvullende informatie

Datum eerste toelating: 30-06-1957.

De historie

In de jaren ‘50 brengt Mercedes-Benz de snelste productieauto van die tijd op de markt: de iconische Mercedes-Benz 300 SL. Deze auto was niet alleen razendsnel, maar ook peperduur en daardoor zeer exclusief. Een dealer in Amerika suggereerde daarom aan het hoofdkantoor in Duitsland om een auto te bouwen die lichter en goedkoper was dan de legendarische 300 SL. Mercedes-Benz ging aan de slag en slaagde er in recordtijd in om een nieuw model te introduceren. Slechts één jaar na het advies van de dealer presenteerde Das Haus in Geneve een gloednieuw model: de 190 SL.

Opvallend was dat de auto géén sportwagen was, maar een uiterst fraaie tweezits cabriolet. De 190 SL staat op een ingekort platform afkomstig het karakteristieke Pontonmodel (W121), waardoor de auto comfortabel en soepel rijdt. Het bestaan van twee SL-varianten naast elkaar was uniek in de geschiedenis van Daimler-Benz en is hierna slechts één keer vaker voorgekomen. Tussen 1955 en 1963 werden iets meer dan 25.000 exemplaren van de 190 SL verkocht. Inmiddels is dit model een kostbare klassieker geworden.

Een vermakelijke wagen met een klassiek uiterlijk

De carrosserie van de 190 SL is opgetrokken uit staal. Bijzonder is daarom dat de motorkap, deurdrempels, deuren en kofferdeksel uit aluminium vervaardigd zijn. Dit maakt de cabriolet een stuk lichter, wat het rijgedrag positief beïnvloedt. Onder de aluminium motorkap ligt een 1,9 liter viercilinder die voorzien is van één bovenliggende nokkenas. Het motorblok genereert 105 pk, mede dankzij de dubbele Solex-carburateurs. De motor werd destijds speciaal voor dit model ontwikkeld en past erg goed bij zijn comfortabele karakter. De chique cabriolet leent zich uitstekend voor een mooie tourrit over bochtige wegen. Doe de kap naar beneden, zet uw zonnebril op en zoek een mooie weg uit om overheen te cruisen. Want dáár is deze auto echt voor gemaakt: rijden.

De grote ster in de chique grille laat er geen twijfel over bestaan dat deze auto een product is van één van de meest verfijnde merken ter wereld. De prachtige white wall-banden sluiten fraai aan bij de witte kleur van de karakteristieke velgen, terwijl de ronde koplampen het tijdloze karakter van de 190 accentueren. De achterbumper wijkt af van de bumper van een Europese 190 SL, omdat deze auto destijds in Amerika geleverd is. Aan de oranje-gele kleur van de knipperlichten kunt u zien dat u met een model van ná 1957 te maken heeft. In dat jaar werden de volledig rode knipperlichten namelijk vervangen voor de exemplaren die u ook op deze auto aantreft.

In oude glorie hersteld

Deze prachtige 190 SL is gebouwd in 1959. In 2020 is de Benz volledig gerestaureerd. Hierdoor werken de motor en de versnellingsbak geheel naar behoren. Het betreft een Matching numbers motor. Ook de stuurinrichting, koppeling en remmen werken uitstekend, evenals alle elektrische componenten van de auto. De carrosserie is geheel vrij van roest en verkeert in fraaie staat. De auto is compleet en alle chroom- en interieurdelen zijn intact. Origineel was de auto blauw, maar bij de restauratie is de keuze gevallen op deze klassieke, witte kleur. De kleurstelling is hierdoor niet meer origineel, wat uiteraard ook terug te zien is in de prijs.
De Mercedes-Benz staat opgeslagen in een warme, droge loods en ligt aan de druppellader. De auto is in 2019 naar Nederland geïmporteerd en is voorzien van een volledig bekende historie.

De kilometerstand is origineel en dankzij de historie ook aantoonbaar. Na de restauratie is de auto getaxeerd. Het hieruit voortgekomen taxatierapport ligt ter inzage bij de auto.

Proefrit maken
Vraag offerte aan
Lease aanvraag

Afspraak maken?

Heeft u een vraag over deze auto? Of wilt u een afspraak maken voor het bezichtigen van deze auto of voor het maken van een proefrit? Neem vrijblijvend contact op met Daryl Baars, onze collectie specialist.

Daryl Baars Collectie specialist

Daryl Baars
Collectie specialist

Bel rechtstreeks:
+31 (0)6 – 15 92 60 01

Mail rechtstreeks:
daryl@dbs-automotive.nl

Contactformulier

  • In ons privacybeleid leest u hoe we de gegevens uit dit formulier verwerken.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Daryl Baars

Liefhebberij wordt passie

Ook uw hart klopt – net als het onze – wat sneller van exclusieve auto’s. Het is meer dan een liefhebberij, dit is nou passie. De reden van bestaan van DBS Automotive – Exclusieve automakelaar. Wij helpen u uw auto in het luxe segment kopen, verkopen of vinden.