MENU
Allard J2

Allard J2

Allard

De wielophanging, stuurinrichting, remmen, motor, handgeschakelde ZF 5- versnellingsbak, koppeling en aandrijving verkeren in goed onderhouden staat. De motor draait mooi regelmatig en is vrij van lekkage- en/of doorzweetsporen. Het oliebeeld is in orde. Het carrosserie/lakwerk is geheel vrij van roest, krassen, schade en deuken.

Alle specificaties

Belangrijkste kenmerken

Model: J2

Uitvoering: -

Bouwjaar: 1951

Kilometerstand: 62.189 km

Vermogen: 110 kW / 150 pk

Koppel: 299 Nm

Carrosserie: Roadster

Transmissie: Handgeschakeld

Brandstof: Benzine

BTW/Marge: Marge

DBS Automotive prijs

Prijs op aanvraag

Kosten rijklaar maken in overleg.

Stel uw vraag

Vraag offerte aan
Lease aanvraag

Opties & accessoires

Model: J2

Uitvoering: -

Bouwjaar: 1951

Kilometerstand: 62.189 km

Vermogen: 110 kW / 150 pk

Koppel: 299 Nm

Carrosserie: Roadster

Transmissie: Handgeschakeld

Brandstof: Benzine

Aanvullende informatie

De Historie

Het Britse merk Allard kent een rijke en prachtige historie. Autobouwer en -ontwerper Sydney Herbert Allard werd in 1910 geboren in Londen, Engeland. Hij groeide op in een familie die eigenaar was van een groot Ford-dealerschap. In 1929, toen hij 19 jaar oud was, stapte Allard in een Morgan Three-wheeler die hij van zijn broer Jack had gekregen. Met deze auto nam hij deel aan verschillende autoraces. In datzelfde jaar al won hij zijn eerste race tijdens een bijeenkomst van de Cyclecar Club in Brooklands.

In 1936 bouwde Sydney zijn eerste Allard Special, die hij de CLK 5 noemde. Met deze raceauto won hij onder meer een 50 mijl lange race op het strand van Southport. Het motorblok van de auto was voorzien van een afbeelding van de CLK 5 en de originele tekst “S.H. Allard climbing almost any hill in almost any trial”. De Allard Special was gebaseerd op een Ford 48 3.2 liter V8. Sydney voorzag de wagen van een zogenaamde ‘swing axle front suspension’ om zo de voorwielen beter op de grond te houden, wat in een tijdrit essentieel is vanwege de verbeterde tractie. In 1938 won hij ook de Brighton Speed Trial, uiteraard met de Allard Special CLK 5.

De CLK 5 was zó succesvol dat twee vergelijkbare Allard Specials gebouwd werden, waar de FGP 750 er één van is. In het chassis van deze auto werden gaten geboord om zo wat extra gewicht te kunnen besparen, wat goed van pas komt in een tijdrit. Vervolgens kwam de AUX 59, die voorzien was van Ford-wielen, gevolgd door de EXX 455 die eveneens voorzien was van Ford-wielen. Uiteindelijk heeft Sydney voor de oorlog twaalf stuks van zijn Allards gebouwd, verdeeld in negen modellen: naast de CLK 5, FGP 750, AUX 59 en EXX 455 bouwde Sydney ook de EXP 469, FXP 470 Lincoln Zephyr V12, EXP 470 Lincoln Zephyr V12, ELL 300 en de LMG 192.

Toen de Tweede Wereldoorlog uitbrak, kwam de productie van de Allards stil te liggen. Sydney en zijn broers kregen de leiding over een grote werkplaats, waar met name oorlogsvoertuigen gerepareerd en geserviced werden. Na de oorlog richtte Sydney op 14 februari 1945 “The Allard Motor Company” op. Ondanks dat hij eerder al twaalf ‘Allard Specials’ had gebouwd, produceerde Sydney pas in 1946 zijn eerste auto’s met het nieuwe bedrijf. Hij creëerde een variatie aan modellen, te weten de J1, K1, L en M1, die allemaal een V8 van Ford of Mercury onder de motorkap hadden. Van de oude modellen heeft Allard maar liefst 854 stuks verkocht.

In 1950 kwam de Allard J2 op de markt, gevolgd door de K2 Roadsters en de P2 Sedan. Met de J2 wist Sydney in 1950 als derde coureur over de finish te komen bij de 24 uur van Le Mans, waarmee de auto zich bewees als succesvolle racewagen. Eén jaar later, in 1951, kwam Allard met de J2X en M2X. In 1952 – tevens het jaar waarin Sydney de eerste coureur ooit werd die met een zelfgebouwde auto de Monte Carlo Rally won – werd de P2 Palm Beach Mk.1 uitgebracht. Vervolgens kwam de JR in 1953. De laatste Allard kwam in 1956 op de markt en draagt de naam Palm Beach Mk.2.

De Allards werden over de hele wereld geëxporteerd, maar vooral in de Verenigde Staten waren ze populair. De J2 en J2X beschikten namelijk over Amerikaanse V8-motoren, waardoor ze een soort voorlopers van de Shelby Cobra en GMC Corvette waren. Carroll Shelby heeft in het begin van zijn racecarrière zelfs in een Allard J2 deelgenomen aan races in de Verenigde Staten, waarbij hij driemaal wist te winnen.

Allard J2

Sydney zag het potentieel van de Amerikaanse markt en ontwikkelde een nieuw model, de J2. In het vooronder van de auto liggen verschillende motoren. De Allards die in Engeland bleven, worden aangedreven door een 3.6 liter Ford V8 of een 4.4 liter Mercury V8. Er waren destijds echter nogal wat problemen met het importeren van de motoren uit de Verenigde Staten. Om die reden zijn een aantal exemplaren van de J2 naar de VS geëxporteerd zonder motorblok, om op locatie voorzien te worden van een aandrijflijn. Deze was afkomstig van Cadillac, Chrysler, Buick of Oldsmobile.

Een Allard J2 is te herkennen aan zijn lange neus, met aan de voorzijde een grote grille. Ook de karakteristieke wielen, waarvan er tevens een reserve-exemplaar aan de linkerzijkant van de auto is bevestigd, kenmerken het fraaie silhouet van de J2. Verder springen de sierlijke cyclewings in het oog, die de auto in combinatie met de ronde koplampen voorzien van een klassieke, elegante look. Een leren riem houdt de motorkap op zijn plek. De ronde, bolle achterzijde is voorzien van een fraai bagagerek. De kleine achterlichten complementeren het simpele doch elegante design van de achterzijde van de auto en links onder de achterkant is een kleine uitlaatpijp zichtbaar. De pijp mag dan klein zijn, het geluid dat er uit komt is dat zeker niet. De motor van deze Allard produceert een fraai en krachtig geluid en maakt van de auto een absolute aandachtstrekker. Voor zover zijn elegante, unieke uiterlijk en klassieke uitstraling dat nog niet deden…

Een belangrijke eigenschap van de J2 is de onafhankelijke voorwielophanging die voorzien is van telescopische dempers. Deze dempers maken de ophanging uniek. In een gewoon ophangingssysteem bewegen de wielen onafhankelijk en verticaal van elkaar. Zo niet bij de Allard J2, waar de wielen recht staan. Wanneer ze inveren, komen de wielen iets schuin naar achteren. Hierdoor behoudt de auto grip en kan hij met hogere snelheid door de bocht. Dit was tijdens een race uiteraard een groot voordeel, zeker tijdens een Hill Climb.

Er zijn tussen 1949 en 1952 slechts 94 stuks van de J2 gebouwd (bron: allardregister.org), waarvan dit exemplaar er één is. Ook zijn verschillende exemplaren in privécollecties terecht gekomen, waardoor het vandaag de dag niet meer aan te tonen is hoeveel van de 94 originele J2’s er nog intact zijn. Het was dus een zeer zeldzame auto, die in de loop der tijd nog wat zeldzamer is geworden.

Allard J2 specificaties

Deze Allard J2 wordt aangedreven door een V8 afkomstig van Buick. Dit blok levert een vermogen van 100 pk, draait mooi regelmatig en is vrij van lekkage- en/of doorzweetsporen. Hij is door de jaren heen goed onderhouden en verkeert in goede staat. Ook de handgeschakelde 5-versnellingsbak van ZF, de koppeling, de wielophanging, stuurinrichting, remmen en aandrijving zijn goed onderhouden. Hierdoor verkeren ze in goede staat. Ook het oliebeeld is in orde. In het verleden zijn de trommelremmen vervangen voor schijfremmen, die nog naar behoren werken.

De carrosserie is erg fraai en vertoont geen sporen van roest, krassen, deuken of andere schade. Ook de rode lak is nog in mooie staat en heeft geen verkleuringen. De auto is in de jaren 90 volledig gerestaureerd, waarbij hij op zijn originele chassis is opgebouwd. Om meer rijcomfort te bieden is de J2 tevens voorzien van een extra ruit aan de bijrijderskant. Deze ruit is eenvoudig en zonder sporen te verwijderen, waardoor de Allard ook na verwijdering in volledig originele staat blijft.

De historie is deels bekend en deels origineel. Deze J2 is oorspronkelijk in Nieuw Zeeland geleverd, waarna een liefhebber uit Duitsland de auto heeft geïmporteerd en lange tijd in zijn bezit heeft gehad. In 2007 is de Allard naar Nederland gekomen. Sindsdien staat hij opgeslagen in een warme, droge schuur, opdat de fraaie J2 in optimale staat blijft. Het is een ware liefhebbersauto, een prachtig exemplaar voor iemand die de historie weet te waarderen en middels het bezit van deze Allard J2 wil koesteren.

Proefrit maken
Vraag offerte aan
Lease aanvraag

Afspraak maken?

Heeft u een vraag over deze auto? Of wilt u een afspraak maken voor het bezichtigen van deze auto of voor het maken van een proefrit? Neem vrijblijvend contact op met Daryl Baars, onze collectie specialist.

Daryl Baars Collectie specialist

Daryl Baars
Collectie specialist

Bel rechtstreeks:
+31 (0)6 – 15 92 60 01

Mail rechtstreeks:
daryl@dbs-automotive.nl

Contactformulier

  • In ons privacybeleid leest u hoe we de gegevens uit dit formulier verwerken.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Daryl Baars

Liefhebberij wordt passie

Ook uw hart klopt – net als het onze – wat sneller van exclusieve auto’s. Het is meer dan een liefhebberij, dit is nou passie. De reden van bestaan van DBS Automotive – Exclusieve automakelaar. Wij helpen u uw auto in het luxe segment kopen, verkopen of vinden.