MENU

Wist u dat? Kentekenplaten

Iedereen is bekend met de kentekenplaat. Niet iedereen is fan van het gele stuk metaal op hun verder strak uitgelijnde auto, maar een auto zonder nummerbord ziet er toch ook vreemd uit. Waarom zijn we begonnen met het gebruiken van kentekenplaten op auto’s? Daar vertellen we in deze blog alles over.

In deze blog:

Afmetingen kentekenplaten

De eerste auto van Nederland

Uit historisch onderzoek blijkt dat in 1893 de allereerste auto in Nederland reed; dat is al meer dan 125 jaar geleden. Voor uw beeldvorming: tegenwoordig staan er meer dan 8 miljoen auto’s geregistreerd in Nederland. Bijzonder genoeg was de bestuurder van de eerste auto in Nederland een Duitser en geen Nederlander. Twee jaar later, in 1895, reed de eerste auto in bezit van een Nederlander, genaamd Joseph Jacobus Bogaers, door de stad Tilburg.

Na de aandacht die hierdoor getrokken werd, waren er al snel een handjevol auto-eigenaren die zelf ritjes reden door Nederland. De ten onrechte benoemde ‘eerste Nederlandse auto’ reed op 18 mei 1896 van Arnhem naar Utrecht. Destijds had deze auto nog geen kentekenplaat aangezien dit nog niet verplicht was.

Invoering van kentekenplaten in Nederland

Niet heel veel later, in 1898, werden de eerste kentekens ingevoerd in Nederland. De eerste plaat met het nummer 1 werd gegeven aan meneer van Dam uit Zoutkamp in Groningen. Zijn broer kreeg kentekenplaat nummer 2. Destijds heette kentekenplaten/nummerborden nog ‘rijvergunningen’. Na een jaar waren er al ongeveer 170 ‘rijvergunningen’ nationaal uitgegeven.

In 1951 was Nederland het eerste land dat kentekenplaten op nationaal in plaats van regionaal niveau invoerde. De letter op de plaat werd losgekoppeld van de provincie waar de eigenaar in woonde. In 1978 werd ook de kleur van kentekenplaten veranderd van blauw naar het reflecterende geel wat nog steeds wordt gebruikt. Hiervoor werd gekozen omdat het de nummerplaten dan beter zichtbaar waren in het donker.

Maar waarom gebruiken we kentekenplaten?

Toen auto’s er nog maar net waren, was het makkelijker voor agenten om bij te houden wanneer een bestuurder een overtreding maakte of roekeloos reed. Toen auto’s meer geavanceerd werden door een hoger vermogen bleek dit een stuk lastiger te zijn. Door het invoeren van kentekenplaten kwam er meer veiligheid en betere handhaving. Dit komt bijvoorbeeld van pas bij diefstal door het nalopen van registratie of het vertrouwen bij aankoop omdat men makkelijk de historie van de auto naar boven kan halen.

Daarnaast kan er via een kentekenplaat gecheckt worden of de eigenaar van een auto een autoverzekering heeft. Dit idee werd in 1925 bedacht in Connecticut in Amerika en liep als een trein. In Nederland werd in 1939 een verzekering van vracht- en bedrijfsvervoer verplicht. Dit was in 1964 ook verplicht voor particulieren, vanwege het grote aantal verkeersslachtoffers.

Afmetingen kentekenplaten

Er zijn in de loop der jaren ook verschillende formaten kentekenplaten ontstaan. Het moderne langwerpige model van kentekenplaten heeft een formaat van 520 x 110 mm en het standaard vierkante model is 340 x 120 mm. Voor oldtimers zijn er 4 formaten die gebruikt kunnen worden. Er zijn twee langwerpige kentekenformaten voor oldtimer voertuigen met de keuze uit 445 x 105 mm en 500 x 105 mm. Daarnaast is er een oldtimer vierkant model van 275 x 195 mm en voor een oldtimer motor is een kentekenplaat formaat beschikbaar van 195 x 145 mm. Tenslotte is er een Amerikaans model 18.2 kentekenplaat van 310 x 110 mm.

Daryl Baars
Daryl Baars

Liefhebberij wordt passie

Ook uw hart klopt – net als het onze – wat sneller van exclusieve auto’s. Het is meer dan een liefhebberij, dit is nou passie. De reden van bestaan van DBS Automotive – Exclusieve automakelaar. Wij helpen u uw auto in het luxe segment kopen, verkopen of vinden.