MENU

Velgen poedercoaten of spuiten?

De velgen zijn de een van de meest onderscheidende accessoires van uw auto. Helaas worden juist de velgen al snel getroffen door krassen en steenslag. Rondrijden met beschadigde velgen is zonde, omdat het de uitstraling van de auto aantast. Gelukkig zijn er twee goede opties om de velgen er weer in topconditie uit te laten zien en zelfs extra te beschermen. Beide opties zijn een goede oplossing. Maar wat zijn nou de belangrijke verschillen? In dit blogje zetten wij dit voor u op een rijtje.

In dit artikel

velgen poedercoaten of spuiten

Wat is poedercoaten?

Poedercoaten is op dit moment de meest duurzame manier om de velgen te beschermen tegen krassen en steenslag. Bij een poedercoating worden er door middel van perslucht poederdeeltjes op het oppervlak geplakt, waarna het op 180 graden smelt tot een coating laag. Als het dan afkoelt is het resultaat een zeer stevige laag die de velg langdurig beschermt. Alhoewel er vroeger een duidelijk patroon te zien was op een velg met poedercoating, is het resultaat tegenwoordig heel netjes; glanzend en glad. Door met verschillende lagen te werken, zijn de meeste basiskleuren beschikbaar, alhoewel het spuiten van een velg meer opties met zich meebrengt.

Hoe verschilt poedercoaten van spuiten

Alhoewel de ontwikkeling van poedercoating snel gaat, is er bij spuiten nog altijd veel meer keuze. Als u ervoor kiest om uw velgen te laten spuiten zijn alle denkbare kleuren mogelijk. Daarnaast is de spuitlak een stuk fijner, waardoor een gespoten velg nu eenmaal een hogere glansgraad heeft dan de beste poedercoating. Nog een voordeel van spuiten is dat een kleine beschadiging nog makkelijk kan worden bijgewerkt met een ‘spot repair’. Daarbij wordt alleen het beschadigde deel opnieuw gespoten. Een velg met poedercoating moet helemaal opnieuw gedaan worden.

Het is wel zo dat een beschadiging bij poedercoating minder snel voorkomt omdat het steviger is. Bij een gespoten velg zul je eerder kleine krassen of steenslag zien. Daarnaast is spuiten vaak duurder, omdat bij een beschadigde velg eerst de oude lak weggestraald moet worden.

Voordelen van beide opties

Beide opties hebben dus voor- en nadelen. Hieronder nog eens van beide opties de belangrijkste eigenschappen.

Poedercoaten

  • Duurzamer
  • De goedkopere optie

Spuiten

  • Meer kleurkeuze
  • Hogere glansgraad
  • ‘Spot repair’ mogelijk
Daryl Baars
Daryl Baars

Liefhebberij wordt passie

Ook uw hart klopt – net als het onze – wat sneller van exclusieve auto’s. Het is meer dan een liefhebberij, dit is nou passie. De reden van bestaan van DBS Automotive – Exclusieve automakelaar. Wij helpen u uw auto in het luxe segment kopen, verkopen of vinden.