MENU

Onder de loep: Spridgets

De term ‘Spridget’ is de liefkozende samenvoeging van twee auto modellen; de Austin-Healey Sprite en de MG Midget. De kleine, lichte sportauto’s hebben een enorme funfactor en er bestaat een actieve groep liefhebbers van deze twee auto’s. Wie fan is van de Sprite, houdt ook van de Midget en andersom. Beide auto’s hebben veel gemeen, zowel qua beleving als specificaties. In deze blog zullen wij een duik nemen in de wereld van de Spridgets.

In deze blog:

Onder de loep: Spridgets

De eerste Austin-Healey Sprite

Het verhaal begon in 1958, toen Austin-Healey de eerste Sprite op de markt zette; de Mark I. Deze auto werd al snel populair, omdat het een goedkope en kleine sportauto was, iets wat altijd al populair was geweest, maar er op dat moment gewoonweg even niet was. De Sprite onderscheidde zich op 2 punten. Allereerst waren er de niet te missen koplampen. Het originele idee was om deze te laten inklappen, net als bij de Porsche 928, maar om gewicht te besparen werd dit idee later van de tafel geschoven. Het resultaat zijn de typerende ‘kikkerogen’ van de Sprite. In de VK draagt deze auto daarom de bijnaam ‘frogeye’. De Amerikanen doen het net even anders met hun naam ‘Bugeye’. Een ander punt waarop de Sprite zich onderscheidde, was het lage gewicht van deze cabriolet. Dat was mogelijk doordat het onderstel uit één deel bestond, iets wat destijds innoverend was.

Het onstaan van de Spridgets

Austin-Healey maakte voor hun productie gebruik van de faciliteiten van MG. MG zag het succes van de Sprite en wilde ook meedoen in de markt van de lichte sportwagens, zoals ze vroeger altijd hadden gedaan. Bij de productie van de nieuwe Sprite Mark II zag MG zijn kans schoon. Er kwam een eerste MG Midget; een naam die al langer als bijnaam werd gebruikt voor veel andere MG’s. Dit was vrijwel precies de auto als de nieuwe Sprite, maar dan met een luxer interieur, een andere grill en een iets hoger prijskaartje. Logischerwijs brachten beide auto’s dezelfde prestaties en uitstraling en dat zorgde ervoor dat er een gedeelde groep liefhebbers ontstond die er tot op de dag van vandaag nog is. Vanaf de Mark II nam Austin-Healey trouwens afscheid van de befaamde kikkerogen, iets was wijzelf erg jammer vinden.

MG MIdget en Austin-Healey Sprite: rijplezier

Waarom de Sprite en Midget zo populair waren is om dezelfde reden als mensen nu van bijvoorbeeld de Mazda MX5 houden. Geen extreme performance die op de openbare weg niet legaal te gebruiken is, maar heerlijk sportief rijden in een betaalbare auto met stoere uitstraling. De verschillende Spridgets hadden motoren die tussen de 40pk en 60pk leverden en een sprintje tot de 100km/u kostte je een kleine 20 seconden. Er waren zeker krachtigere auto’s beschikbaar, maar het sportieve chassis, het open dak en het lichte gewicht maakten de funfactor van deze auto’s enorm. En dat voor een originele prijs van ongeveer £600.

Dat de Sprite en Midget in de basis pure sportauto’s waren, is wel bewezen tijdens verschillende clubraces. In de jaren ’60 zijn er verschillende mooie prestaties geleverd, met als hoogtepunt een 12e plek bij de Le Mans race in 1965. Onder anderen Steve McQueen heeft in Mugello met een Austin-Healey Sprite over het circuit gescheurd.

De Spridgets in latere jaren

Van zowel de Sprite als de Midget zijn er door de jaren heen 4 versies gemaakt. De laatste Austin-Healey Sprite rolde in 1971 van de band, een jaar voor de samenwerking tussen Donald Healey en BMC (het moederbedrijf van Austin) ophield. De MG Midget is nog iets langer gemaakt, namelijk tot 1980.

‘Uit het oog, uit het hart’ is voor de Spridgets echter niet van toepassing. Zoals gezegd bestaat er een actieve groep fans van de auto’s en al in 1968 werd ‘The Frogeye Car Company’ opgericht. Dit bedrijf leverde restauratiekits voor de Mark I Sprite met zijn Frogeyes. Regelmatig worden er evenementen en bijeenkomsten georganiseerd voor enthousiastelingen en eigenaren van een Sprite of Midget. Lichte en betaalbare sportauto’s zijn en zullen volgens ons altijd enorm populair blijven. De Spridgets zijn daar hét uitgelezen voorbeeld van.

Daryl Baars
Daryl Baars

Liefhebberij wordt passie

Ook uw hart klopt – net als het onze – wat sneller van exclusieve auto’s. Het is meer dan een liefhebberij, dit is nou passie. De reden van bestaan van DBS Automotive – Exclusieve automakelaar. Wij helpen u uw auto in het luxe segment kopen, verkopen of vinden.