MENU

Investeren in Oldtimers – Deel 2

Welkom terug bij deel 2 van “Investeren in Oldtimers”. In deze blog zal er deze keer een belangrijke factor bij de waardebepaling van oldtimers onder de loep genomen worden. Ook zullen er 10 klassiekers besproken worden, welke een interessante waardeverandering hebben ondergaan door de jaren heen.

Let op! De gegeven prijzen zijn top veilingwaardes. Sommige prijzen worden ook weergeven in euro’s, dollars of ponden. Onze bedoeling is om een impressie van de markt te geven, deze gegevens zijn daarom ook geen garanties naar de toekomst toe.

Investeren in Oldtimers - Deel 2

Investeren in oldtimers: originaliteit

De originaliteit van de oldtimer heeft jarenlang een ondergeschikte rol gespeeld aan de prijs. Waar de Amerikaanse markt nog steeds vaak een auto aanpast voor persoonlijke interesses, hechten Europese kopers inmiddels veel meer waarde aan de originaliteit van de auto. Daarom zullen autoverzamelaars en oldtimerliefhebbers, maar ook beleggers, tijdens de aankoop van een auto vaak eerst letten op de originaliteit van een klassieke auto. Waarom? Omdat originaliteit in de Europese markt vaak bepalend is voor een groot deel de waarde.

Hoe origineel is origineel?

De vraag is natuurlijk in hoeverre origineel ook echt origineel is. Neem een 1956 Porsche 356 A 1600 Speedster. U kunt niet verlangen dat elk boutje en moertje uit 1956 nog op de auto zit. Onderdelen verweren, roesten of kunnen afbreken. Maar het draait ook niet om deze kleine details. De staat van de auto speelt in dit geval een grotere rol.

Belangrijke factor: de lak

Wel een belangrijk detail is de lak. Is de lak nog origineel of is de auto overgespoten? In theorie zou de originele lak meer waard moeten zijn dan een goed overgespoten auto, maar dat geldt niet in alle gevallen. Als de originele lak slecht is en afbladdert, doet dit afbreuk aan de kwaliteit van de auto. Een auto kan dan beter goed overgespoten worden. Neem bijvoorbeeld de 1972 Porsche 911 2.4T Ölklappe die wij in onze online collectie hebben mogen toevoegen. De auto is gespoten zoals een Porsche gespoten hoort te worden. De auto is helemaal gestript voordat deze is gespoten, de juiste kleurcodes zijn gebruikt en op sommige plekken is de auto voorzien van tektiel coating. Zoals het hoort en daarmee waardevol.

Matching numbers

Een ander belangrijk detail is het zogeheten ‘Matching Numbers’. Onderdelen van een auto zijn vanuit de fabriek altijd genummerd en deze nummers worden gedocumenteerd. Bij een oldtimer kan het maar zo zijn dat de motor na 70 of 80 jaar niet meer soepel loopt. Als de motor dan wordt vervangen door een motorblok uit een andere auto, al is het uit hetzelfde bouwjaar, zal er geen sprake meer zijn van Matching Numbers. Voor beleggers en autoverzamelaars is dit essentieel. Matching Numbers gaat overigens verder dan het motorblok. Het gaat om fabrieksoriginele componenten.

Accessoires

Om aan te tonen welke opties er destijds op een auto zaten, zijn er het heritage certificaat, geboortecertificaat en/ of de originele boekjes. Radio’s waren vroeger bijvoorbeeld vaak optioneel en ook simpele dingen zoals een sleepoog en antenne konden opties zijn. Via deze documenten kan alles worden gecontroleerd. Let bijvoorbeeld ook op de velgen. Klopt de velgmaat en de bandbreedte met de auto? Banden van 50 jaar of ouder zijn niet meer veilig om mee te rijden. Maar klopt de nieuwe bandenmaat wel bij de auto? In 50 jaar kan er veel gebeuren aan een auto, dus daarin is een kritische blik vereist.

Documentatie

De stap naar documentatie is vanuit hier niet zo groot. Originele boekjes, aankoopfacturen, eigenlijk al het papierwerk is van absolute meerwaarde. Met de verschillende papier kunt u aantonen dat de auto nog echt is zoals de auto destijds uit de fabriek kwam rollen. Een mooie anekdote; bij DBS Automotive hebben we zelfs eens een 190 SL verkocht mét een foto uit 1957 van de auto voor de showroom. Dat is hoe je het graag ziet.

Replica’s

Met de voorgaande tips kunnen originele auto’s van replica’s worden onderscheiden en dat is echt iets om op te letten. Van klassieke Ferrari’s zijn bijvoorbeeld veel replica’s in de omloop. Controleer het chassisnummer en de nummers van de onderdelen om te ontdekken of  het om een origineel exemplaar gaat.

Dit betekent echter niet dat replica’s niet waardevol kunnen zijn. Van de Ferrari 335 Sport Scaglietti zijn er diverse replica’s, gebouwd met originele onderdelen, in de omloop. De waarde van deze replica’s ontstijgt al snel de € 600.000. De waarde van het origineel loopt echter op in de miljoenen. Of neem bijvoorbeeld een Citroën DS Cabrio. Een originele Chapron Le Caddy heeft een waarde van over de half miljoen. Niet vreemd overigens, want in de jaren 60 zijn er minder dan 50 gebouwd. Replica’s met originele onderdelen worden op dit moment verkocht rond de € 200.000.

Bij sommige auto’s is de schaarste zo groot dat men genoegen neemt met een replica. Maar het is in ieder geval van belang dat u weet met wat voor auto u te maken hebt.

10 goede oldtimer investeringen

Hieronder komen 10 voorbeelden van klassiekers aan bod die een uitstekende investering zijn gebleken. U moet deze lijst niet als een top 10 beschouwen, maar als een selectie van auto’s die in het verleden in interessante investering zijn gebleken. Daarbij moet ook vermeld worden dat een modelnaam niet alleszeggend is, de originaliteit en staat van de oldtimer bepalen grotendeels de waarde. De 10 voorbeelden die hieronder worden uitgelicht verkeren stuk voor stuk in uitstekende staat.

1924 Bentley 3-litre Speed Model Open Tourer By Vanden Plas

Deze Bentley blonk uit vanwege zijn krachtige motorblok, welke resulteerde in een voor die tijd indrukwekkende 80 pk waarmee een snelheid van ruim 144 km/h gehaald kon worden. In de jaren ’90 bracht deze oldtimer £90.000 op. Hetzelfde exemplaar werd in 2012 verkocht voor een bedrag van £163.900.

1935 Alfa Romeo 8C-3500 Grand Prix Racing Monoposto

Adembenemend. Het eerste wat er op komt wanneer er aan deze prachtige Alfa Romeo wordt gedacht. Deze record brekende oldtimer werd gebruikt om de strijd aan te gaan in diversie Grand Prix evenementen, maar werd later gezien als één van de duurste klassiekers op de markt. De Alfa Romeo bracht in 1988 namelijk al £1.500.000 op. Het laatste verkochte exemplaar bracht in 2013 een adembenemende £5.937.500 op. Dit is op moment het één na hoogste bedrag waarvoor een auto in Europa is geveild. 

1937 Bugatti Type 57 Atalanta

Deze Bugatti is ontworpen door Jean Bugatti, zoon van oprichter Ettore Bugatti. In totaal zijn er 710 Bugatti Type 57 Atalanta’s geproduceerd en is de waarde van deze beeldschone Bugatti flink gestegen. In 1995 bracht deze oldtimer namelijk €305.000 op. De prijs van de Bugatti is door de jaren heren enorm gestegen. In 2013 is er voor een exemplaar maar liefst €1.292.000 betaald.

1952 Ferrari 225S Sport Berlinetta by Vignale

Één van de iconen die Ferrari heeft gepresenteerd aan de wereld, de 1952 Ferrari 225S Sport Berlinetta by Vignale. Deze zeldzame oldtimer heeft meegedaan in verschillende Grand Prix races, met succes, deze pijlsnelle Ferrari wist namelijk de Grand Prix races in d’Orleans, de Bressuire én Les Sables d’Olonne te winnen.  Ook was er een 4e plek in de Grand Prix van Monaco in 1952 weggelegd voor de Italiaanse race icoon. Naar verluid zijn er ongeveer 21 Ferrari 225S Sport Berlinetta’s by Vignale gebouwd. Door deze zeldzaamheid, is de prijs van de oldtimer ook flink gestegen. In 2009 is er namelijk een exemplaar voor $781.000 verkocht. In tijdbestek van 4 jaar is deze prijs al enorm gestegen. In 2013 is deze Ferrari verkocht voor $1.237.500. Door veilinghuis Sotheby’s gaat er op 23 en 24 oktober 2020 een exemplaar geveild worden. De waarde wordt geschat tussen de $2.500.000 en $3.500.000.

1956 O.S.C.A. Tipo MT4 By Fratel Morelli

O.S.C.A. werd opgericht in 1947 door de drie broers Ernesto, Ettero en Bindo Maserati. De gebroeders Maserati hadden hun aandelen in het automerk Maserati verkocht en waren hun eigen weg ingeslagen door middel van het oprichten van O.S.C.A. De Tipo MT4 stond bekend om zijn combinatie van snelheid en wendbaarheid en werd geroemd voor de prestaties in de Mille Miglia. In 1993 bracht de O.S.C.A. Tipo MT4 een bedrag van £100.000 op. In 2009 werd deze auto geveild voor £315.000.

1956 Jaguar D-Type ‘Shortnose’

De Jaguar D-Type ‘Shortnose’ wordt gezien als één van de meest begeerde sportauto’s aller tijden. Deze Jaguar wist een uitzonderlijke prestatie neer te zetten, door een hattrick aan overwinningen over de streep te trekken in de 24 uur van Le Mans, welke in 1955, 1956 en 1957 werd gewonnen. In 2006 bracht de ‘Shortnose’ een indrukwekkende $2.097.000 op. Negen jaar later is de prijs significant gestegen, naar een bedrag van $3.100.000 in 2015.

1957 Jaguar XK140 Roadster

De Jaguar XK140 was de opvolger van de XK120 met een aantal fijne upgrades, zoals meer interieurruimte, telescopische schokdempers en verbeterde ophanging voor een comfortabelere rijervaring. Waar deze klassieke oldtimer in 1980 nog een bescheiden bedrag van £10.000 moest opleveren, steeg de waarde van de Jaguar al vrij snel naar £138.000 in 2015 en maar £145.000 in 2020. Dit komt vooral door het uiterlijk en de rijeigenschappen van deze prachtige oldtimer.

1959 Aston Martin DB4

De voorganger van de wereldberoemde Aston Martin DB5, welke een belangrijke rol speelde in de James Bond films Goldfinger en Thunderball. De Aston Martin stond bekend om zijn motorprestaties. De Engelse sportauto kon namelijk een topsnelheid van ruim 224 km/h aantikken met een 0-100 tijd van 9.3 seconden. Prestaties die in jaren ’60 en ’70 uitzonderlijk waren. In 1980 kon een exemplaar nog voor £8.000 op de kop getikt worden. Deze prijs steeg enorm door de tijd heen naar £80.000 in 1989, £300.000 in 2015 en een indrukwekkende £450.000 in 2020.

1962 Nash-Healey Roadster

De Nash-Healey Roadster werd geproduceerd voor de Amerikaanse markt, met een Europees chassis. De waarde van een klassieker kan ook zijn keerzijde hebben. Een voorbeeld hiervan is de Nash-Healey Roadster. Deze oldtimer was namelijk in 2005 $80.000 waard. De waarde steeg in 2007 nog naar $250.000, maar de prijs van deze Roadster is inmiddels weer gedaald naar $90.000. Wie weet zal de prijs in de toekomst weer klimmen. Deze auto heeft zich al bewezen een waardevolle klassieker te zijn.

1968 Bizzarrini 5200 GT Strada

Deze prachtige sportauto is ontworpen door ex hoofd ingenieur van Ferrari, Giotto Bizzarrini. Deze pijlsnelle oldtimer bezit 365 pk welke uit de 5.4 liter krachtige motor gehaald word. Ook stond deze sportauto bekend om zijn aluminium koetswerk. De prijs van de Bizzarrini 5200 GT Strada stond in 1990 nog op €89.000. In 2014 is er via Sotheby’s een exemplaar voor €548.800 geveild. 

Investeren in Oldtimers – Deel 1

In Deel 1 van onze serie Investeren in Oldtimers gaan we in op Naamsbekendheid en hoe dit van invloed is op de waarde van een oldtimer. Ook vindt u 10 andere, prachtige oldtimers die een goede investering bleken te zijn.

Investeren in Oldtimers – Deel 1

Daryl Baars
Daryl Baars

Liefhebberij wordt passie

Ook uw hart klopt – net als het onze – wat sneller van exclusieve auto’s. Het is meer dan een liefhebberij, dit is nou passie. De reden van bestaan van DBS Automotive – Exclusieve automakelaar. Wij helpen u uw auto in het luxe segment kopen, verkopen of vinden.