SLUITEN
Future Classics

Future Classics

U kent ze vast wel, van die auto’s waarvan liefhebbers nu al zeggen dat ze ooit nog eens een klassieker zullen worden. Deze zogeheten ‘future classics’ zijn stuk voor stuk wagens die nét even wat specialer en bijzonderder zijn dan anderen. Dat kan komen door een laag productieaantal, maar ook door een uniek staaltje techniek. In deze blog lichten wij een aantal fraaie exemplaren uit van auto’s die volgens ons zéker het predicaat ‘future classic’ verdienen.

In deze blog:

Porsche 911 Turbo (996)

Waar beter te beginnen dan bij het beroemde sportwagenmerk uit Stuttgart: Porsche. De 911 is al jaren een waar icoon, en de eerste exemplaren zijn inmiddels klassiekers. Een wat recentere ‘Neun-Elfer’ die daar over een aantal jaar ook voor in aanmerking gaat komen is de 911 Turbo van de 996-generatie. Niet alleen was de 996 de eerste watergekoelde 911, de Turbo was ook het eerste productiemodel van Porsche met een topsnelheid boven de 300 km/h. Maar vooral de karakteristieke koplampen, die – in tegenstelling tot alle andere generaties van de 911 – níet rond zijn, maken dat de 996 Turbo een toekomstige klassieker is.

Ferrari F355

Eén van de meest iconische autobouwers ooit, Ferrari, kwam in 1994 met de F355. Waarom gaat dit dan een klassieker worden? Nou, de F355 is een stuk moderner dan de 348 die hij verving, maar niet zo modern als de 360 Modena. De auto balanceert eigenlijk in het midden: modern genoeg om ook vandaag de dag van te genieten zónder overdreven voorzichtig te moeten zijn, maar tegelijkertijd puristisch zoals alleen auto’s van vroeger dat kunnen. De auto wordt aangedreven door een atmosferische V8 met 380PK die gekoppeld was aan een handbak of automaat. Met name de handgeschakelde configuratie gaat een echte classic worden, want veel puristischer dan een natuurlijk ademende V8 met handbak in een auto zónder al te veel elektronica gaat het niet worden.

Bentley Continental Flying Spur

Bentley staat bekend om zijn statige wagens, gemaakt voor de man met klasse. Eén specifiek model gaat zeker in aanmerking gaat komen om een klassieker te worden: de Continental Flying Spur. Voorzien van alle luxe die u maar kunt wensen. Bijzonder prettig zittende zetels, bekleed met alleen het beste leder. Houtinleg op het dashboard, de middenconsole en de deuren. Een prachtige, analoge klok in het midden van het dashboard. En een comfortabele rijervaring waar maar weinig auto’s aan kunnen tippen. Het unieke niveau van comfort alleen al maakt van de auto een toekomstige klassieker. Want eigenlijk is deze Bentley 2475 kilogram aan pure luxe. Een bijzondere auto vraagt uiteraard om een degelijke aandrijflijn. Daarom is de Flying Spur voorzien van een 6 liter grote W12 met 552PK. Door dit sterke blok ligt de topsnelheid van auto op maar liefst 312 km/h. Het was destijds de snelste vierdeurs Bentley ooit gemaakt, en de op één na snelste vierzitter van het moment. Want de enige vierzitter die nóg sneller was, is de Ferrari 612 Scaglietti.

Ferrari 612 Scaglietti

In tegenstelling tot de Bentley is deze Ferrari géén vierdeurs limousine, maar hij biedt wél plaats aan vier passagiers. Dat dit een classic zal gaan worden, staat niet ter discussie. Destijds werd de auto helaas niet zo goed begrepen. Men vond het design niet spannend genoeg en liep niet echt warm voor de vierzits-GT uit Maranello. Inmiddels liggen de kaarten een stuk anders. Er is een grote schare liefhebbers van de Italiaanse sportwagenbouwer die de 612 vandaag de dag enorm kunnen waarderen. En groot gelijk hebben ze! Deze auto is een geweldige tourer, niet in de laatste plaats vanwege de magistrale V12 die onder de lange motorkap is gemonteerd. 540PK zorgen ervoor dat de Ferrari enorm snel is, zeker voor een auto die al in 2004 op de markt kwam. De topsnelheid bedraagt maar liefst 320 km/h, iets dat destijds – en eigenlijk tegenwoordig nog steeds – erg bijzonder is. Niet veel auto’s kunnen zó ontzettend hard. Zelfs de eerder genoemde Flying Spur met W12 moest het afleggen tegen het Italiaanse raspaard. Maar de échte charme van de Scaglietti zijn eigenlijk zijn looks. En natuurlijk het geweldige geluid van de twaalfcilinder… Een future classic is het zeker!

BMW M5 (E60/E61)

Als we het over geluid hebben, kan de BMW M5 E60 niet overgeslagen worden. 507PK op de achterwielen, brede wielkasten, vier uitlaten én plaats voor 5 passagiers. Dat klinkt al erg gaaf, maar nog niet zo gaaf als het huzarenstukje van deze generatie M5: de aandrijving. De 5.0 liter V10 produceert een huil die de meeste liefhebbers als geen ander kunnen herkennen én waarderen. Alleen al het feit dat er een tiencilinder in een zakensedan gestopt werd, maakt dat deze BMW een klassieker gaat worden. Tip: Kies voor de M5 met interne code E61, dit is de Touring. Hier zijn slechts 1025 exemplaren van gebouwd, waardoor de auto enorm zeldzaam is. Dat ziet u niet alleen terug in de prijs, maar ook in de waardevastheid of zelfs waardestijging.

Wiesmann GT MF5

Staat het geluid van de S85 tiencilinder van BMW u wel aan, maar heeft u in plaats van een zakensedan liever een échte sportwagen? Dan kunt u terecht bij een wel héél bijzonder merk: Wiesmann. Deze Duitse fabrikant produceert erg gave en heel zeldzame auto’s. Zo ook deze MF5, die dus is voorzien van dezelfde 5.0 liter V10 als een M5 E60. De reden dat dit een echte klassieker zal gaan worden? Dat is er niet één, er zijn meerdere redenen. Natuurlijk speelt de exclusiviteit mee, want veel exemplaren van de GT MF5 zijn er niet geproduceerd. Er zijn eigenlijk van geen enkele Wiesmann veel stuks gebouwd. Daarnaast zijn natuurlijk de geweldige aandrijflijn én het bijzondere design reden te meer om aan te nemen dat deze auto in de toekomst een gewilde klassieker gaat worden. En mocht u nou zelf meer fan zijn van een V8, dan kunt u ook opteren voor de MF4. Deze beschikt over de 4.8 liter V8, ook afkomstig van BMW.

Bentley Brooklands

De man met klasse die graag een bijzondere coupé wilde aanschaffen werd door Bentley op zijn wenken bediend met de Brooklands. Om de exclusiviteit van de auto te garanderen beperkte Bentley het productieaantal tot 550 stuks. Opvallend aan de Brooklands is dat hij geen B-stijl heeft. Het is dus mogelijk om de auto van de A-stijl tot de C-stijl volledig open te hebben wanneer alle ruiten naar beneden zijn. Dat maakt van deze Bentley de ideale boulevardcruiser. Het uiterlijk van de auto is statig, mede dankzij de vier ronde koplampen en zijn imposante grille. Achter die grille ligt Bentley’s beroemde 6,75 liter V8, die ditmaal goed is voor 530PK. Dat is genoeg om de ruim 2605 kg wegende coupé in 5,3 seconden naar de 100 km/h te laten accelereren. Om alles weer tot stilstand te brengen zijn er carbonkeramische remmen gemonteerd. Dat klinkt erg sportief, maar in het interieur ademt de Brooklands juist luxe. Fraai leder, comfortabele stoelen en prachtige houtinleg maken dat u in alle rust onderweg kunt zijn. De hele wagen straalt klasse uit, zowel het exterieur als het interieur. Tel daarbij op dat de auto in beperkte oplage is gebouwd, en het kan niet anders dan een toekomstige klassieker zijn.

Spyker C12 Zagato

Elke Spyker ooit gemaakt zou kunnen kwalificeren als ‘future classic’, maar ze zijn nog niet zo bijzonder als de C12 Zagato. Er zouden 24 exemplaren gebouwd worden, maar dat is er helaas nooit van gekomen. Het was ook de bedoeling om een 6 liter W12 te monteren met 500PK. Inderdaad, deze motor kwamen we eerder in dit lijstje ook al tegen in de Bentley Continental Flying Spur. Waarom wordt dit dan een klassieker? Allereerst is de auto ontworpen door het beroemde Zagato, en niet zonder succes: het lijnenspel is fenomenaal. Een andere reden is dat de C12 Zagato is geïntroduceerd om te vieren dat Spyker zijn debuut maakte in de Formule 1. Dat is aan de auto te zien, want onder meer de neus, luchtinlaat, buitenspiegels en het rode lampje op de diffuser zijn een knipoog naar de F1-wagens. Het is daarnaast een unieke sportwagen, want met slechts één geproduceerd exemplaar zult u nooit iemand tegenkomen die ‘m ook heeft. Zeldzamer dan zeldzaam, deze op de F1 geïnspireerde Spyker.

Porsche 944

Als laatste in dit lijstje wederom een Porsche, ditmaal de 944. Nu zult u denken, waarom is dit dan een kandidaat om klassieker te worden? Dat heeft vooral te maken met het uiterlijk. Klapkoplampen, een lange motorkap, Fuchs-velgen en een korte achterkant met een grote achterruit. Deze kenmerken maken van de Porsche een fraaie, GT-achtige auto. De 944 is voor een groot deel gebaseerd op de 924, maar mede door zijn sportievere uiterlijk is dit de auto die over een aantal jaar wel eens erg gewild kan gaan worden. Dat zijn ze momenteel al, want de prijzen zitten in de lift. Echter, een 944 blijft vooralsnog redelijk betaalbaar, waardoor het een ideale auto is nu aan te schaffen en in uw bezit de klassiekerstatus te laten vergaren.

Tot slot

Er staan stuk voor stuk bijzondere auto’s in dit lijstje. Dat kan eigenlijk ook niet anders, want als het gewone wagens waren geweest zouden dit in de toekomst zeker geen classics worden. Heeft één specifiek model altijd al uw aandacht weten te trekken? Er staan stuk voor stuk bijzondere auto’s in dit lijstje. Dat kan eigenlijk ook niet anders, want als het gewone wagens waren geweest zouden dit in de toekomst zeker geen classics worden. Heeft één specifiek model altijd al uw aandacht weten te trekken? Samen vinden wij dé future classic waar u altijd al van gedroomd heeft! Wilt u hier meer informatie over? Neem vrijblijvend contact met ons op. Samen vinden wij dé future classic waar u altijd al van gedroomd heeft!

Neem contact op

Vehikel