MENU

De Fiscale Voordelen van een Oldtimer

De Jaguar E-Type Series 1, Allard J2, Austin Healey 3000, Ferrari 328 GTS… Wij kunnen geen genoeg krijgen van dit soort prachtige klassiekers. Het bezitten van een Oldtimer is al iets moois op zichzelf, maar wist u dat er ook nog eens interessante fiscale voordelen zitten aan deze klassieke auto’s? In dit blogje leggen wij u alles uit omtrent bijtelling, wegenbelasting en een oldtimer verzekering.

In dit blogje:

Een oldtimer op de zaak: bijtelling

De Fiscale Voordelen van een Oldtimer

Elke ondernemer betaalt bijtelling als er met zijn of haar bedrijfsauto meer dan 500 kilometer per jaar privé gereden wordt. Niks nieuws. Maar hoe zit dat als een oldtimer zakelijk wordt gereden?

In Nederland geldt dat alle voertuigen, ouder dan 15 jaar, een bijtellingspercentage hebben van 35%. Dit betekent trouwens niet dat een auto van meer dan 15 jaar oud een oldtimer is; dat geldt officieel vanaf 25 jaar oud. 35% is relatief gezien een hoog percentage, maar voor het berekenen van de bijtelling van een oldtimer kunt u de dagwaarde gebruiken in plaats van de nieuwwaarde! Het gebruik van de dagwaarde scheelt enorm ten opzicht van de nieuwwaarde en daar zit voor u het fiscale voordeel om een oldtimer zakelijk te gaan rijden.

Daarnaast is de netto bijtelling afhankelijk van het belastingpercentage die hoort bij uw bruto jaarinkomen (€ 0 t/m 68.507 = 37.35% & €68.508 = 49.5%), de eigen bijdrage en niet vergoede kosten.

Een voorbeeld van de bijtelling van een oldtimer

Stel u heeft een oldtimer met een dagwaarde van € 15.000 en u verdiend € 68.508 of meer, dan zijn de netto kosten voor privégebruik per maand (zonder eigen bijdrage en niet vergoede kosten): 15.000 * 35% * 49,5% = € 2.598,75 per jaar of € 216,56 per maand.

Bekijk onze oldtimers

Wegenbelasting oldtimer

Iedere eigenaar van een motorrijtuig in Nederland is verplicht om wegenbelasting te betalen. Voor oldtimer eigenaren geldt er echter een gunstige regeling waarbij in sommige gevallen de oldtimer wegenbelastingvrij is. Of een oldtimer wel of niet wegenbelastingvrij is, hangt af van de datum 1e toelating.

Oldtimer 40 jaar en ouder?

Is de datum van de 1e toelating 40 jaar of langer geleden, dan geldt er een oldtimervrijstelling en betaalt u geen wegenbelasting. Uw oldtimer is wegenbelastingvrij. Wordt u bijvoorbeeld de gelukkige eigenaar van deze Jaguar XK 120 uit 1952, dan kunt u voor niks de weg op en rijdt u wegenbelastingvrij rond.

Oldtimer tussen de 32 en 39 jaar?

Is de datum van de 1e toelating van uw oldtimer echter nog geen 40 jaar geleden en is deze in gebruik genomen vóór 1 januari 1988, dan komt u in aanmerking voor een zogenaamde overgangsregeling. U betaalt dan tot de 40e verjaardag van uw oldtimer een kwart van de normale wegenbelasting per jaar, mits deze op benzine loopt (bij diesel of LPG is het vol tarief). Vraag via de Belastingdienst de overgangsregeling aan en bereken op deze manier de wegenbelasting van uw oldtimer.

Let op! Als u gebruik maakt van de overgangsregeling, dan mag uw oldtimer geen gebruik maken van de openbare weg in januari, februari en december. Maar goed, de koude wintermaanden zijn ook niet het meest ideaal om bijvoorbeeld in deze mooie Mercedes-Benz 190 SL uit 1957 te rijden.

Oldtimer jonger dan 32 jaar?

Als de datum 1e toelating van uw oldtimer later is dan 1 januari 1988, dan betaalt u het reguliere tarief. Hoeveel? Dat hangt af van de uitstoot, de provincie en de brandstof van uw oldtimer. Bereken de wegenbelasting van uw jonge oldtimer hier op de website van de Belastingdienst.

Het (zakelijk) verzekeren van een oldtimer

Goed nieuws! Het verzekeren van een oldtimer is vaak goedkoper dan een normale autoverzekering. Dit komt doordat er met een oldtimer doorgaans minder kilometers wordt gereden.

Bij een oldtimer verzekering hangt de premie af van de leeftijd van de auto (minimaal 25 jaar), het maximaal aantal kilometers dat er per jaar mee wordt gereden (meestal maximaal 7.500 km), de taxatiewaarde en het gewicht (max 3.500kg). De taxatie is hierbij het belangrijkst, want bij schade hangt de vergoeding af van de taxatiewaarde. Laat de taxatie dus altijd uitvoeren door een bedrijf dat VRT of FEHAX erkend is. Op basis hiervan betaalt u normaal gesproken een lagere premie dan bij een normale auto en valt de oldtimer verzekering dus lager uit.

Let wel op bij zakelijk gebruik… Het is namelijk niet toegestaan om uw oldtimer te gebruiken voor uw woon-werkverkeer. Doet u dat wel? Dan dient u een normale autoverzekering af te sluiten als ondernemer of zakelijk gebruiker.

Op zoek naar advies? Wij kunnen u helpen met het verzekeren van uw oldtimer.

Vraag offerte aan

Ter afsluiting

Tot zover alles over bijtelling oldtimers, wegenbelasting van oldtimers en het verzekeren van oldtimers. Als laatste tip geven we u mee… Alle kosten bij een zakelijke auto, zoals onderhoud, verzekering, wegenbelasting, parkeerkosten, etc. kunt u volledig aftrekken! Wilt u een oldtimer kopen? Informeer naar de mogelijkheden.

Wij wensen u veel veilige kilometers en veel plezier met uw oldtimer of de zoektocht naar een klassieker!

Bekijk onze oldtimers

Daryl Baars
Daryl Baars

Liefhebberij wordt passie

Ook uw hart klopt – net als het onze – wat sneller van exclusieve auto’s. Het is meer dan een liefhebberij, dit is nou passie. De reden van bestaan van DBS Automotive – Exclusieve automakelaar. Wij helpen u uw auto in het luxe segment kopen, verkopen of vinden.